Na přednášky o energetice přijel lektor elektromobilem
Překvapení čekalo před Velikonocemi žáky a žákyně nejvyšších tříd ze základních škol v Bobrové a Velké Bíteši na Vysočině. Na ohlášenou besedu s názvem „Energie – budoucnost lidstva“ přijel lektor elektromobilem.
Interaktivní přednášky a besedy o energetice v ekonomických, ekologických, sociálních a geopolitických souvislostech vede Jiří Gerža z Jaderné elektrárny Dukovany - stejně jako řada dalších odborníků na energetiku - na českých základních a středních školách pravidelně už 15 let.
Zajištění dostatku energie pro lidstvo, ekologická výroba a nové způsoby skladování elektřiny jsou úkoly, které bude muset nastupující generace řešit. Bez elektřiny se stále ještě musí obejít 1,3 miliardy z celkových více než 7 miliard obyvatel Země.
Tento stav není udržitelný a světová populace se navíc rozrůstá o zhruba 77 milionů lidí ročně. Účastníci besed se na základě lektorova výkladu dozvědí, že zásoby neobnovitelných zdrojů se vyčerpávají, a že výroba energie z fosilních paliv znamená emisní zátěž a zhoršování zemského klimatu.
Zároveň si ale uvědomí, že využitelnost obnovitelných zdrojů je závislá na počasí a bezemisní výroba jaderné energie klade vysoké nároky na bezpečnost. Samozřejmě se mluví i o možnostech úspor, riziku blackoutu, či o nutnosti hledání nových technologických řešení.
V praktické části si účastníci mohou vyzkoušet přeměnu „špinavé“ energie ze sítě na ekologicky čistou pomocí fotovoltaiky , nebo měření radioaktivity okolního prostředí přenosným radiometrem.
Ten podává důkaz, že přírodní radioaktivní záření se vyskytuje všude kolem nás, dokonce i v lidském těle. Ovšem možnost předvést v rámci praktických ukázek elektromobilu Volkswagen e-up! , to je bonus.
Přitom ekologická doprava s budoucností energetiky úzce souvisí a užívání elektromobilu je v současné době i jistým vyjádřením společenské odpovědnosti.
Ing. Gerža účastníkům přednášky vysvětlil, že zásadní rozdíl mezi elektromobilem a automobilem na pevná paliva je samozřejmě v typu motoru.
"Elektromotor využívá jako zdroj energie akumulátor. V tomto případě lithium-iontovou baterii s kapacitou 18,7 kWh. Je v podstatě bezúdržbový, na rozdíl od spalovacího motoru se u něj nemusí měnit olej,“ řekl nad otevřenou kapotou, a popsal způsob „tankování“.
U vozu VW e-up! trvá rychlonabíjení asi půl hodiny, pokud by se ale kabel připojil k běžné zásuvce, bude baterie plně nabitá za 9 hodin.
„V průměru ujede tento vůz 120 až 160 km na jedno dobití a kombinovaná spotřeba na 100 km je 11,7 kWh“, zodpovídal Gerža dotazy.
„Z toho vyplývá, že elektromobil je nejen bezemisní a tiché vozidlo, šetrné k životnímu prostředí, ale také jezdí za polovinu nákladů.“
V roce 2015 byla průměrná cena elektřiny 3,82 Kč za kilowatthodinu, to je kolem 45 korun na 100 km. „A ještě jedna věc, při rozjezdech na křižovatce oceníte jeho zrychlení.“ dodal lektor předtím, než pozval pár šťastlivců na krátkou projížďku.
http://www.hybrid.cz/na-prednasky-o-energetice-prijel-lektor-elektromobilem
Zdroj: hybrid.cz | 24.3.2016 | Strana: 0 | Autor: redakce | Téma: JE Dukovany