Lodní doprava funguje na přehradě už deset let
DUKOVANY – Lodní doprava na Dalešické přehradě slaví letos deset let své existence. „Za těch deset let jsme na naší lodi přepravili 196 tisíc návštěvníků,“ prozradil současný provozovatel lodní dopravy Miroslav Štumpa.
V roce 2016 přepravila loď Horácko 17 000 návštěvníků a cílem pro letošní rok je dosáhnout historicky největší přepravy 25 000 návštěvníků, jíž bylo dosaženo právě v první sezóně před deseti lety. „Máme připravené tzv. turistické balíčky, které by měly nabídnout zájemcům propojení plavby na lodi Horácko s exkurzemi v elektrárnách Dukovany a Dalešice a případnou návštěvou pivovaru Dalešice,“ řekl také Štumpa, jehož firma 28. května oslaví další jubileum, a to 60 let lodě Horácko. Velká oslava desetiletí provozu lodní dopravy se plánuje první prázdninový den. „Pokračovat budeme v komentovaných speciálních plavbách a letos svezeme zdarma toho, kdo byl, tak jako naše loď, pokřtěn před šedesáti lety,“ slíbil Štumpa.
Dávná myšlenka
Myšlenkou energetického využití řeky Jihlavy se zabývali vodohospodáři již ve dvacátých letech minulého století. Tehdejší koncepce navrhovaly spojení povodí řeky Jihlavy s obdobně vhodným povodím řeky Oslavy. V roce 1928 vznikl návrh na štolovém propojení obou povodí a vzniknout tak mělo pět nádrží a čtyři vodní elektrárny. Po válce, v roce 1962 – 1963, byl zadán státní vývojový úkol, jehož sílem bylo vytipovat na území republiky lokality, vhodné k výstavbě přehrad s vodními elektrárnami a k vytipovaným lokalitám náleželo i Vodní dílo Dalešice.
Slouží už čtyřicet let
Přečerpávací vodní nádrž na řece Jihlavě byla postavena v letech 1970 - 1978 a její součástí je i dolní nádrž Mohelno. Vzdutí hladiny je dlouhé 22 kilometrů a sahá až k Vladislavi. Jeho účely jsou podle vodohospodářského rozhodnutí energetické, především ve využití vodní energie prostřednictvím přečerpací vodní elektrárny k výrobě elektrické energie pro potřeby špičkového zatížení. Vodohospodářské užitky spočívají především v zajištění jednoho krychlového metru nenávratné vody za vteřinu pro Jadernou elektrárnu Dukovany, ale také v zásobení průmyslu vodou, v zajištění vody pro 10 000 hektarů závlah, zlepšení hygienických poměrů toku, v ochraně před povodněmi a třeba i v obecné všeužitečnosti, jako jsou rekreace, rybářství a plavba.
„Dole jsou vyraženy štoly, jsou to hydrotechnická zařízení, tzv. stavitelné tabule, kterými je možno vypustit přehradu až do dna. V prosinci 1978 se uváděla do provozu poslední turbína,“ připomněl v této souvislosti hrázný Přečerpávací vodní elektrárny Dalešice Josef Suchánek.
Také rekreace
Vodohospodářské rozhodnutí proto obsahuje i kapitolu, která se týká rekreačního využití nádrže, včetně lodní dopravy. „Součástí výstavby vodního díla byl i projekt na vybudování sedmi přístavišť. Realizováno jich bylo jenom šest, přístaviště číslo pět není,“ řekl Suchánek s tím, že projektanti Dalešické přehrady počítali se značným sezónním kolísáním hladiny přehrady, které může dosahovat rozdílu bezmála 19 metrů! „Takové rozptyly nemíváme, náš rozptyl je do deseti metrů, ale ten stav může nastat,“ potvrdil Suchánek. Tomuto obrovskému kolísání musely být logicky přizpůsobeny úpravy břehu a betonová schodiště, která jsou zároveň vodicím prvkem pro navrhované samovolně posuvné plovoucí konstrukce přístavního můstku.
Plavební řád
V průběhu let se vyvíjela i legislativa, týkající se lodní dopravy. V roce 1983 byla vydán Rekreační řád VDD, který stanovoval počet malých plavidel na přehradě, jako jsou pramice, veslice nebo plachetnice na maximálně 800, v roce 1990 byla ale tato vyhláška zrušena. Plavební řád z roku 2002 evidoval ke konci toho roku 748 malých plavidel a 46 plachetnic. V roce 2002 také byla povolena plavba se spalovacími motory ve výtlačném režimu a v roce 2006 byl vytyčen prostor pro vodní lyžování v oblasti Hradiska. V roce 2015 byla umožněna plavba pro motorové skútry a v roce 2017 zpřísněn dohled nad provozem na lodních cestách. Provozovatelem lodní dopravy je v současnosti firma AURIKUD a vlastníkem části vodní plochy Autocamp Wilsonka.
Duchovní matkou projektu lodní dopravy na Dalešické přehradě je Hana Žáková, předsedkyně mikroregionu Horácko a starostka Koněšína. Proto si také minulý čtvrtek do prostor Infocentra jaderné elektrárny pozvala všechny, kdo se na tomto záměru podíleli, aby jim poděkovala za uskutečnění myšlenky lodní dopravy na přehradě.
Zdroj: Horácké noviny | 14.3.2017 | Rubrika: Titulní strana | Strana: 1 | Autor: (ap) | Téma: JE Dukovany