Zprávy z jaderné energetiky - 31. červenec 2015
Zprávy z oblasti jaderné energetiky, tak jak je z veřejných informačních zdrojů zaznamenal předseda OBK.
EDU
1. – 4. blok EDU na plném výkonu, bezpečný a stabilní provoz.
Za rok 2015 bylo vyrobeno 9209 GWh elektrické energie.
Informace ze světa
Ningde 5 a 6
30 Jul (NucNet)
5. a 6. blok JE Ninge ve východní Číně bude typový projekt Hualonh One 1000MW PWR, který vznikl na bázi projektu ACP 1000 od China National Nuclear Corporation a projektu ACP 1000+ od China General Nuclear Power Company (CGN). V prosinci 2014 čínský regulátor schválil projekt Hualong One pro Fangchenggang 3 a 4 v Guangxi v jižní Číně. Stejný blok nabízí Čína i pro Argentinu. Předpokládá se, že stavební práce na Ninge 5 začnou v roce 2016 a blok by měl být v provozu v roce 2021. Ninge 6 potom o rok později.
Jsem zvědav jak bude zajištěna stabilita sítě …
29 Jul (NucNet)
Jako občan Německa jsem zvědavý, jak bude stabilita elektrické sítě zajištěna v souvislosti s plány na odstavení německých jaderných elektráren. Říká president Německého jaderného fóra Ralf Güldner v rozhovoru pro NucNet. Jádro dosud zajištuje stabilitu energetického systému, který má velice proměnlivé základní zatížení
Demontáž krytu Fukushima Daiichi 1 začala
29 July 2015
Operace spojené s odstraňováním provizorního zakrytí bloku 1 JE Fukushima Daiichi bylo zahájeno 28.7.
Tokyo Electric Power Company (Tepco) oznámila, že začali demontovat první ze šesti provizorních panelů zakrývající havarovaný blok. Každý panel má rozměry 7 x 42 m. Panely byly instalovány po havárii v říjnu 2011, aby zabránili úniku radioaktivních látek do okolí. Kompletní odstranění zakrytí je plánováno do konce příštího roku.
Mitsubishi čelí žalobě o 7,6 mld $
29 July 2015
Žalobu o 7,6 miliard USD podává americká elektrárenská společnost San Onofre Nuclear Generating Station (SONGS) za předčasné odstavení jejich dvou bloků nedaleko San Diega. Mitsubiushi prováděla na těchto blocích výměnu parogenerátorů. Nedostatky a závady po této výměně vedly k prodlužování udělení licence až majitel SONGS rozhodl o odstavení dotčených bloků 2 a 3 JE San Onofre.
Nové materiály slibují až 120 let životnosti jaderného reaktoru
22.07.2015
Nové ultra čisté niklové slitiny, které by mohly být použity pro konstrukci tlakových nádob jaderných reaktorů (TNR) a jsou vyvíjeny v Rosatomu by mohly prodloužit životnost TNR až na 120 let.
Rosatom oznámil, že připravuje pro další generaci reaktorů VVER TOI nádobu z těchto nových materiálů, což by mohlo prodloužit dobu provozu na 120 let proti současným proklamovaným 100 letům současných VVER 1200 nabízených Rosatomem a stavěných na lokalitách Leningradská II. a Novovoronežská II.
Ve světě se standardně počítá s životností reaktorů 60 let a všeobecně se předpokládá u nových reaktorů 80 let.
První krok k použití těchto nových materiálů bude výkovek o váze 450 tun 6 m dlouhý a 4,5 m v průměru. Měl by se tím zabývat závod OMZ v Ižoře. Nový reaktor by měl mít také menší množství svarů.
Otázkou je rozhodnutí, kde by pilotní TNR mohla být použita. Potenciál mají nové bloky v Akkuyu v Turecku, Kudankulam v Indii, popřípadě Kursk II nebo Smolensk II, které jsou plánovány k zahájení výstavby kolem roku 2020.
Severní mořská cesta
Jen osvěžuji informaci, že Ruský Rosatom provozuje flotilu ledoborců na jaderný pohon, které zajišťují průchodnost tzv. Severní mořské cesty. Severní cesta je alternativou námořního transportu mezi Atlantikem a Pacifikem mimo Suezský a Panamský průplav. Severní cesta vede vysoko za polárním kruhem a proto je nutné ji pomocí ledoborců udržovat splavnou. K tomu slouží právě flotila jaderných ledoborců.
Ruská společnost Rosatomflot, která je součástí Rosatomu provozuje dnes čtyři ledoborce s jadernými reaktory (50 Let Pobedy, Yamal, Taymyr a Vaygach) a k nim čtyři servisní lodě. Mimo udržování severní cesty, slouží k dodávkám a zásobování stanic kolem severního pólu, (včetně turistických cest na Severní pól - kdysi taková cesta stála 25 000 marek a trvala 14 dní, dnes nevím, ale jistě to lze najít na internetu)
Objem nákladu přepravovaného severní cestou trvale roste. Např. tanker SCF Baltica drží rekord v transportu 70 000 tun kapalného plynu z Murmansku do Číny při průměrné rychlosti 10 uzlů za 10 dní. Tuto cestu podporovaly jaderné ledoborce Tajmyr, 50 let Pobědy a Rossia. V září 2010 bylo jednorázově přepraveno 41 000 t železné rudy z Norského Kirkenes do Číny v osmi dnech.
V sezóně 2011 bylo přepraveno na 800 000 tun nákladu. V těchto číslech bychom mohli pokračovat. Prostě jen uvádím, že severní cesta je poměrně krátká v trvání kolem 7 – 10 dní pro přepravu velkých nákladů ze západu na dálný východ. S podporou jaderných ledoborců je k dispozici poměrně velká přepravní kapacita v řádu mnoha set tisíc tun.
Nyní pokračuje výstavba dalšího ledoborce nové generace, LK 60, který bude vlajkovou lodí jaderné flotily, který bude schopný operovat jak v hlubokých mořských vodách, tak v pobřežních vodách a ústí velkých sibiřských řek. Ledoborec bude 174 m dlouhý a 34 m široký s výtlakem 33 500 tun a měl by být dokončen v roce 2017.
Ledoborce používají většinou jeden nebo dva reaktory PWR typu KLT 40. Servisní interval pro opravu a výměnu paliva je cca 4 roky.
Nyní Rusové provozují:
ledoborec |
Výkon (kHP) |
náklad |
Rok spuštění |
Taymyr |
50 |
21,000 |
1989 |
Vaygach |
50 |
21,000 |
1990 |
Yamal |
75 |
23,000 |
1992 |
50 Let Pobedy |
75 |
25,168 |
2007 |
Dříve známé jaderné ledoborce Lenin, Sibir, Arktika, Sovetskiy Soyuz and Rossia jsou odstaveny a v likvidaci. Na ledoborci Lenin, který je zakotven v Murmansku, je muzeum Atomflotu.