Občanská bezpečnostní komise při jaderné elektrárně dukovany

Aktuality - archív

Jádro v ČR / ČNN - Zprávy z jaderné energetiky / Ostatní zprávy / Aktuality - archív

Zprávy z jaderné energetiky - 18. srpen 2017

21.8.2017

Jednou větou

V Dukovanech jsou bloky 1,2, na plném výkonu, bloky č. 3 a 4. jsou v plánované odstávce.

V ETE oba bloky v provozu na plném výkonu.

Z domova: Největší neutronový zdroj na světě využije český patent. Třebíčská NUVIA podepsala další smlouvu za 100 milionů korun. Pátý blok JE Dukovany ovlivní i obchvaty měst

Ze světa: 40 let provozu Ruských atomových ledoborců. Prodloužení provozu Arménské jaderné elektrárny. Reaktor a parogenerátory pro 4. blok JE Barakah byly instalovány.

Provoz EDU

1. Blok - 100% 492 MWe

2. Blok - 100%, 486 MWe

3. Blok - odstávka pro výměnu paliva a revize, 35 den, režim 7 (palivo vyvezeno z reaktoru) odstávka je plánována do 29. 10. 2017

4. Blok - Odstávka pro výměnu paliva a revize v délce 120 dnů, 97 den, režim 6, palivo zavezeno v reaktoru.

Provoz v souladu s Limity a podmínkami.  Celková výroba letos 6770 GWh


Provoz ETE

1. Blok  100 %, 1059 MWe, celková výroba letos 5598 GWh

2. Blok 100%,  965   MWe, celková výroba letos 3742 GWh


Z domova

Největší neutronový zdroj na světě využije český patent. Třebíčská NUVIA podepsala další smlouvu za 100 milionů korun

15.8.2017  Atominfo (zkráceno). Společnost NUVIA uspěla v dalším výběrovém řízení na výstavbu nejvýkonnějšího neutronového zdroje na světě ve švédském Lundu. „Nově zde dodáváme naši patentovanou technologii pro radiační stínění a konstrukční prvky v hodnotě 100 milionů korun,“ říká Martin Pazúr, předseda představenstva NUVIA a.s. Česká firma patří mezi generální dodavatele projektu. Z kraje roku získala obří zakázku na dodávku vodního chlazení a kompletní vzduchotechniky za 350 milionů korun.

I při této zakázce má česká NUVIA na starosti kompletní inženýring od výběru a řízení jednotlivých subdodavatelů přes zajištění a realizaci všech dodávek až po finální předání projektu. Inovativní technologie stínění bude jedním z dodávaných řešení. „Tímto projektem navazujeme na započaté práce na projektu ESS, což je Evropský spalační zdroj neutronů, ve švédském Lundu. Zároveň se nám otevřely další možnosti na využití našeho patentovaného řešení radiačního stínění,“ dodává Martin Pazúr. Smlouvu firma podepsala s Ústavem jaderné fyziky Akademie věd ČR, který je oficiálním partnerem projektu ESS za Českou republiku. Ten už patentované řešení stínění od české společnosti používá u svého cyklotronového centra.

 

Pátý blok ovlivní i obchvaty měst

Mladá fronta dnes 17.8.
Ani vzducholodí, ani velkokapacitním letadlem. Ba ani po kolejích. Jedině po silnici a po Labi půjde přepravit na staveniště pátého bloku dukovanské jaderné elektrárny nadměrné náklady. Vláda sice ještě nevyslovila definitivní politické „ano“ dostavbě Dukovan, ale už teď se rozjela celá řada podpůrných usnesení. Stát vypsal silnice, které je potřeba vybudovat pro dostavbu jaderné elektrárny v Dukovanech
A ministerstvo dopravy připravilo další materiál. V něm určilo, které obchvaty měst by měly být hotové do listopadu 2029, aby tudy projely příliš velké a těžké komponenty pro Dukovany.
Mezi navrženými opatřeními figuruje obchvat Třebíče. O něm se řadu let jen mluví, ale zatím je v nedohlednu. S přípravou dostavby Dukovan ovšem dostává reálnější obrysy.
„Materiál je teď v mezirezortním připomínkovém řízení, do schvalování vládou půjde v příštích týdnech,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Odborníci zkoumali i alternativní možnosti přepravy vzduchem, od úvah o vzducholodi a letadle však nakonec ustoupili. A na trať se parogenerátor a tlaková nádoba reaktoru nevejdou.
V Třebíči už vykrystalizovala možná trasa obchvatu, ještě ji musejí schválit zastupitelé. Vzhledem k tradiční koaliční shodě se zatím neočekává, že by kolem toho byly nějaké názorové střety.
Obchvat, to bude znamenat výkup pozemků v koridoru nové silnice. „Do listopadu vytvoříme seznam, říkáme mu interně záborový elaborát. Už teď se jeví, že by výstavbou obchvatu neměl být ohrožen některý z obytných domů na území města,“ uvedl vedoucí třebíčského odboru dopravy Aleš Kraina.
Záborový elaborát podle jeho slov pojmenuje, kolik pozemků je v držení státu, města a kraje, dále se ukáže, které parcely jsou soukromé. A určí se další postup. Ten bude schvalovat zastupitelstvo v příštím roce.
„Už teď je jasné, že se obchvat dotkne některých zahrádkářských kolonií, ale těch není mnoho. A pak skladů v oblasti Brněnské ulice, autobazaru a skladů v Hrotovické. I objektů bývalé STS v Průmyslové ulici,“ vyjmenoval Kratina.
A doplnil, že nynější předpoklad je takový, že bude fungovat model, kdy město „umete cestu“ státu, aby příprava stavby obchvatu nabrala dobré tempo. Město na sebe vezme mašinerii majetkoprávní přípravy, tedy vykoupí potřebné soukromé pozemky a pak je prodá státu. Nemělo by podle všeho tratit.
Co když ale někdo nebude s prodejem souhlasit? Marie Tesařová, ředitelka jihlavského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic, které bude investorem stavby, už teď říká, že u sporných parcel může dojít k nejzazší variantě.
„Koridor stavby bude vyznačen v územně plánovacích podkladech jako stavba veřejně prospěšná. Což znamená, že pozemky lze vyvlastnit, pokud není možné s vlastníky dospět k dohodě,“ zdůraznila.
Tesařová také uvedla, že se teď na základě jednání se zástupci ČEZ zadává prověření technické studie, zda půjde obchvat postavit v parametrech, které elektrárenská společnost požaduje. Jde o to, aby mosty přepravované komponenty unesly a aby se tahače vytočily v křižovatkách. Vzhledem k tomu, že ČEZ už vydefinoval, jakou maximální tonáž, výšku a šířku budou mít nadměrné náklady, je jasné, že dříve plánovaný 210 metrů dlouhý borovinský tunel v trase obchvatu bude muset počkat. Má mít podjezdnou výšku 4,5 metru.
„Předběžně se jedná o tom, že by nadměrné komponenty projely do Dukovan v průběhu jednoho roku. Borovinský tunel by se postavil jako silnice lemovaná speciálními opěrnými zdmi. Vršek tunelu by se dodělával až poté,“ naznačil Kratina. Dnes čára na mapě ukazuje, že obchvat začne u Červené Hospody u spínací elektrostanice. Od vlakové zastávky Borovina se potáhne tunel, vyústí před Bopem. Obchvat bude pokračovat po stávající silnici kolem Bopa, v křižovatce u Janova mlýna zahne kratším mostem po hraně Terovského údolí, které se tam potkává s Libušiným údolím.
Nahoře silnice zamíří za polikliniku, kde bude v terénu čtyři metry hluboký zářez až k Albertu. Tam vznikne velký kruhový objezd se dvěma pruhy. V prostoru křížení ulic Hrotovická a Spojovací bude mimoúrovňová křižovatka.
Pak trasa povede k bývalé STS na konci Průmyslové ulice a zamíří po mostě přes řeku a železnici k Brněnské ulici, kde se u Colasu napojí na současnou silnici.


Ze zahraničí

40 let  provozu Ruských atomových ledoborců

15 August 2017 WNA: Rusko si připomíná skutečnost, že již po 40 let provozuje v Severním ledovém oceánu flotilu ledoborců poháněných jadernými reaktory. 17. srpna 1977 dosáhl Severního pólu  ledoborec Arktika.  Sedmý, nejnovější  z atomové flotily, ledoborec 50 let vítězství, byl uveden do provozu v roce 2007 toto výročí připomenul plavbou na Severní pól.

Ledoborec 50 let vítězství má výtlak 26 800 BRT je 160 m dlouhý, 20 m široký a dokáže proplouvat ledem až 2,8 m tlustým. Během plavby se uskutečnila na palubě konference o budoucnosti Arktické flotily a o životním prostředí v Arktidě.

V lednu 2013 zadal Rosatom výstavbu dvou dalších atomových ledoborců, hodnota kontraktu je 84 mld. rublů. Každý z nových ledoborců bude používat dva reaktory RITM 200 o výkonu 175 MWt (60 MWe). Reaktorová část by měla mít modulární koncepci a je dodávkou Institutu OKB Afrikantova. Vlastní výstavbu ledoborců realizuje  Baltijskij Zavód. Měly by být uvedeny do provozu v letech 2019 respektive 2020.

 

Prodloužení provozu Arménské jaderné elektrárny

15 Aug (NucNet):  Armenie s Ruskem finalizují kontrakt na prodloužení provozu Arménské JE v Metzamoru. Provoz by měl být prodloužen o 10 let, do roku 2027. Arménská jaderná elektrárna se dvěma reaktory VVER 440 byla spuštěna v roce 1977, respektive 1980. Oba bloky byly odstaveny po velkém zemětřesení v roce 1989. První blok je postupně demontován, druhý blok byl seismicky zodolněn a znovu spuštěn v roce 1995. Plány na výstavbu dvou nových bloků byly po havárii v Černobylu (1986) zastaveny. Druhý blok JE Metzamor dodává 31 % spotřeby 2,2 TWh elektrické energie v Arménii.


Reaktor a parogenerátory pro 4. blok  JE Barakah byly instalovány

14 Aug (NucNet):  Parogenerátory a tlaková nádoba reaktoru byly instalovány do čtvrtého bloku JE Barakah v Spojených Arabských Emirátech.Vlastní reaktor je 15 m vysoký a váží na 500 t. Na lokalitě Barakah západně od Dubaje  se dokončují 4 reaktory Jihokorejské proveninence APR 1400. Budoucí provozovatel Enec  říká, že dokončenost výstavby je vysoká – blok 1-  96 %, blok 2 85 %, blok 3 75%. Blok 4 - 52%.

 

 


ekoregion 2020 ekoregion 5 Dukovany Rouchovany SÚRAO JE Dukovany