Lenin věčně živý
Dnešním příspěvkem se znovu vracím k červnové cestě OBK na sever Ruska - jedním z navštívených míst bylo muzeum na ledoborci Lenin.
První jaderný ledoborec se jménem "Lenin" vyprojektoval tým murmanských konstruktérů pod vedením Igora Afrikantova v období 1953 – 1955. Stavba ledoborce začala v roce 1956 a na vodu byl spuštěn v roce 1959. S malými přestávkami byl v provozu do roku 1989 spolu s dalšími devíti jadernými ledoborci flotily Atomflot. Jaderná flotila má dnes sedm jaderných ledoborců s jedním nebo dvěma reaktory (Rossija, Sevmorput, Tajmyr, Sovetskij Sojuz, Vajgar, Jamal, 50 let Pobedy).
Ledoborce udržují po celý rok průchozí tzv. severní ledovou cestu (Murmansk - Šanghaj). Tím zkracují a zlevňují na polovinu cestu přes Suezský průplav.
Ledoborec Lenin je zakotven v přístavu v Murmansku, prakticky v dochůzné vzdálenosti od centra města. Loď o výtlaku 16000t je 134 m dlouhá a 27 m široká Největší rychlost měla 18 uzlů (33 km/hod). Původně měl Lenin tři reaktory OK 150 o výkonu 90 MW. Po několika poruchách a nepovedených opravách byly v roce 1970 nahrazeny dvěma reaktory typu OK 900 o výkonu 171 MW. Loď měla tři elektricky poháněné šrouby o celkovém výkonu 44 000 koňských sil (32 MW). V roce 1989 byla loď z důvodu opotřebování trupu třením o led vyřazena a v roce 2005 přeměněna na muzeum.
Je možné nahlédnout průzorem z olovnatého skla do „reaktorovny“ ledoborce, vidět strojovnu se dvěma turbínami, prohlédnout si kajuty mužstva i kapitána, vidět spojovací a navigační místnost, velín reaktoru a nakonec i můstek s typickým kormidelním kolem. Nechybí ani jídelna důstojníků a konferenční sál pro dobře 50 osob. Vše je provedeno z mosazi a vzácných dřevin. Tak trochu jako na výletní jachtě. V expozici jsou vybudovány i moderní multimediální prezentace o Arktidě, životním prostředí a využívání severní mořské cesty.
Je to ilustrativní a zdařilá prezentace historie a možností využití jaderné energie jinak než k výrobě elektrické energie. Jen připomínám, že flotila ledoborců je jediné nevojenské využití jaderných reaktorů k pohonu lodí na světě.
Aleš John, předseda OBK při JE Dukovany