Občanská bezpečnostní komise informuje
13. 05. 2012
K čemu je OBK?
Když jedu automobilem s rodinou a někam spěcháme, mluví mi manželka do řízení: "Snad je důležitější vůbec dojet než nás někde vybourat? Neblázni!" říká. Myslím, že nejsem ojedinělý případ, že každý z nás řidičů má tuto zkušenost. Není to vždy příjemné, ale je to legitimní starost i právo spolujezdce zajímat se o bezpečnost všech, kteří spolu cestují. Naši spolujezdci jsou většinou také řidiči, znají vozidlo a jeho možnosti stejně jako my a tak dobře vědí a vidí, o jaká rizika se při jízdě jedná.
Jaderná energetika tento fakt spolujezdce, kterým je okolí elektrárny, zóna havarijního plánování, od počátku své existence akceptuje a podrobuje proto jadernou energetiku zvláštní odborně znalé kontrole, kterou vykonává Státní úřad pro jadernou bezpečnost SÚJB. Vedle provozovatele ČEZ sedí v roli spolujezdce inspektorát SÚJB, bez jehož souhlasu se obrazně nedá zatočit doprava doleva, přidat plyn, předjet. Kontroluje, zda zařízení splňuje technické podmínky provozu, řidiči jsou v pořádku a kvalifikovaní, zda jsou zapnuty bezpečnostní pásy, fungují brzdy a všechny airbagy.
Od vyhodnocení havárie ve Fukušimě očekávám i zhodnocení tohoto vztahu: jezdec majitel elektrárny TEPCO a spolujezdec japonský státní dozor. Zdá se, že oba společně podcenili to, nač mysleli staří Japonci, kteří někdy v minulých staletích rozmístili v hloubce pobřeží památné kameny, které varovaly před stavbami blíže ke břehu moře. Selhala ale i japonská občanská společnost. Možná v Tokyu o nějakých varovných kamenech vůbec nevěděli, ale občané z okolí Fukušimy ano, měli je denně na očích.
Fukušima, ale nejen ona, ukazuje, že okolí elektráren je skutečným spolujezdcem jaderné energetiky. Spolujezdcem, který ale o řízení a technickém stavu, až na výjimky, příliš mnoho neví, nevidí často ani na cestu, kterou se jede, jenom případné nabourání citelně pozná. Zřízením Občanské bezpečnostní komise, která dostává pravidelné odborné školení a má přístup ke všem požadovaným informacím o elektrárně, se tento nedostatek snaží odstranit. OBK může vidět prakticky stejně jako řidič, záleží jenom na jejích jednotlivých členech.
Z kabiny spolujezdce zdraví
Ing. Bořivoj Župa, předseda OBK